Συνέντευξη στο περιοδικό «Mancode» και τον Θαλή Πιτούλη

 

– Κύριε Μπακογιάννη, όσοι ζουν εκτός Αθηνών νομίζουν ότι τα Εξάρχεια είναι η μόνη περιοχή με κωδικό «άβατον». Η πραγματικότητα είναι διαφορετική, ιδιαίτερα τη νύχτα, σε μια εκτεταμένη ζώνη του κέντρου, όπως η Ομόνοια, πλατεία Βάθη, Βικτώρια, Πλατεία Αμερικής, Πεδίο Άρεως…

Ας μιλήσουμε ανοιχτά. Έχουμε «κατεβάσει τον διακόπτη» σε ολόκληρες περιοχές του κέντρου οι οποίες έχουν αφεθεί και εγκαταλειφθεί. Η Ομόνοια έχει γίνει ένα νοητό τοίχος το οποίο χωρίζει την Αθήνα στα δύο. Για εμάς, η μοναδική απάντηση που μπορεί να δοθεί στο γενικότερο πρόβλημα της ανομίας είναι ο καθολικός συντονισμός και η από κοινού παρέμβαση όλων των συναρμόδιων φορέων στα πρότυπα όλων των μεγάλων πόλεων του εξωτερικού. Πως θα γίνει αυτό; Με τη δημιουργία ενός Ενιαίου Κέντρου Ασφάλειας. Μέσα από αυτό, η Ελληνική Αστυνομία θα είναι σε θέση να συλλέγει πληροφορίες και να συνεργάζεται στενά με κάθε έναν αρμόδιο φορέα. Στη βάση αυτή, επιμένουμε στην συνεργασία και στις κοινές περιπολίες της ΕΛΑΣ με τη Δημοτική Αστυνομία και στην αύξηση των αρμοδιοτήτων της τελευταίας όπως και την υλικοτεχνική της αναβάθμιση. Εξετάζουμε, επίσης, τη δυνατότητα συνεργασίας του Δήμου με ιδιωτικές εταιρίες φύλαξης για την προστασία συγκεκριμένων κοινόχρηστων χώρων, όπως συμβαίνει με επιτυχία στο πολύπαθο Πεδίον του Άρεως Τίποτα, όμως, από αυτά δεν αρκεί δίχως την πρόληψη του εγκλήματος. Για αυτό, επαναφέρουμε τα Τοπικά Συμβούλια Πρόληψης της Εγκληματικότητας και αναβαθμίζουμε όλο τον ηλεκτροφωτισμό της πόλης.

– Η σημερινή απαράδεκτη, και αισθητικά, εικόνα της πλατείας Ομονοίας μας κάνει να νοσταλγούμε το κυκλικό σιντριβάνι των παιδικών μας χρόνων…

Η Ομόνοια δεν είναι πια πλατεία αλλά ένας συγκοινωνιακός κόμβος. Στοίχημα για όλους μας είναι να ξαναγίνει σημείο συνάντησης. Το κυκλικό σιντριβάνι μπορεί να επιστρέψει, μέσα από τον ανοιχτό αρχιτεκτονικό διαγωνισμό που πρόκειται να δρομολογήσουμε για την ανάπλαση της πλατείας και την ανάκτηση όλων των ιστορικών της χαρακτηριστικών. Η περιοχή, όμως, χρειάζεται μια συνολικότερη παρέμβαση, την οποία και προωθούμε μέσα από την αναβάθμιση και ανάδειξη του εμπορικού τριγώνου, της Βαρβακείου Αγοράς και της ευρύτερης περιοχής πέριξ της Ομόνοιας. Συγκεκριμένα: Αφενός προτείνουμε να κλείσει το τρίγωνο στην κυκλοφορία, με τις απαραίτητες προβλέψεις για τις ανάγκες των καταστημάτων, όπως είναι οι φορτοεκφορτώσεις και με τη δημιουργία εσωτερικής δημοτικής συγκοινωνίας. Αφετέρου, προωθούμε την ιδέα της συνένωσης του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου με το Πολυτεχνείο και το Ακροπόλ. Στόχος μας είναι να στεγάσουμε την μεγαλύτερη αρχαιολογική συλλογή του κόσμου και να καταστήσουμε το κέντρο πόλο έλξης για εκατομμύρια επισκέπτες.   

Φωτογραφία: Γιάννης Βασταρδής

– Πριν από χρόνια παρουσιάστηκε η μελέτη για την πεζοδρόμηση της Πανεπιστημίου ως πρόταση για τη ριζική ανάπλαση του κέντρου της πρωτεύουσας…

Το project του Rethink Athens έχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον. Μπορούμε να αξιοποιήσουμε πολλά από τα στοιχεία των μελετών για τον Μεγάλο Περίπατο που προτείνουμε. Με αφετηρία την επιτυχημένη πεζοδρόμηση – στο πλαίσιο Ενοποίησης Αρχαιολογικών Χώρων – των οδών Διονυσίου Αρεοπαγίτου, Αποστόλου Παύλου και Αγίων Ασωμάτων δρομολογούμε με νέες αναπλάσεις έναν “περίπατο” με συνολικό μήκος διαδρομής 6,8 χιλιόμετρα. Οι παρεμβάσεις ακολουθούν τη διαδρομή Βασιλίσσης Αμαλίας, Βασιλίσσης Όλγας, Ηρώδου Αττικού, Βασιλίσσης Σοφίας, Πανεπιστημίου, Αθηνάς και Ερμού ως την Αγίων Ασωμάτων, ενώ περιλαμβάνεται και η Πατησίων, από την Ομόνοια ως την πλατεία Αιγύπτου. Περιλαμβάνουν, μεταξύ των άλλων, πεζοδρομήσεις, διαπλατύνσεις πεζοδρομίων, αναπλάσεις τοπόσημων, νέο αστικό πράσινο και εξοπλισμό. Το συνολικό έργο είναι απολύτως ρεαλιστικό καθώς είναι μελετημένο κατά 70% και το συνολικό κόστος εκτιμάται στα 54,5 εκ ευρώ. Η πρώτη φάση, η Βας. Σοφίας, μπορεί να δημοπρατηθεί αμέσως.  

 

– Η Στοά Σπυρομήλιου είναι ένα υπόδειγμα αστικής ζωής με στυλ. Σύντομα ετοιμάζεται και η Στοά Αρσακείου. Θα θέλατε αυτό το μοντέλο να αναπτυχθεί περαιτέρω;

Αναφέρεστε στη Στοά Αρσακείου, σε ένα στολίδι της πόλης, το οποίο και αυτό με τη σειρά του έχει πέσει θύμα της οικονομικής κρίσης και της αστικής σήψης του Κέντρου. Τέτοιες Στοές μπορούν να φιλοξενούν όχι μόνο καταστήματα εστίασης και διασκέδασης, αλλά και μια σειρά από πολιτιστικές υποδομές και καλλιτεχνικά δρώμενα. Το Πρόγραμμά μας, ένας άκρως μελετημένος και κοστολογημένος σχεδιασμός, επενδύει στην ιδιωτική πρωτοβουλία και διευκολύνει τον επιχειρηματία, αναβαθμίζοντας νεκρά σημεία της πόλης με συγκεκριμένα οικονομικά κίνητρα.

– Με τη ραγδαία επέκταση του Airbnb πλήθος κτιρίων ανακαινίζονται δίνοντας νέα αισθητική σε υποβαθμισμένες μέχρι πρότινος γειτονιές της πόλης αλλά ανεβάζοντας και το κόστος των ενοικίων. Είναι μια ευκαιρία για να αλλάξει η γενικότερη εικόνα;

Οι πλατφόρμες βραχυχρόνιας μίσθωσης ακινήτων έχουν διχάσει όχι μόνο τη δική μας πόλη, αλλά όλες τις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες. Το χειρότερο που έχουμε να κάνουμε είναι να κλείσουμε τα μάτια και τα αυτιά μας και να παραμείνουμε στάσιμοι και διαμαρτυρόμενοι. Το φαινόμενο αυτό μπορεί να αποτελέσει μια ευκαιρία, με την προϋπόθεση ο Δήμος να βγει μπροστά και σε συνεργασία με όλους τους υπόλοιπους φορείς να καταλήξει σε ένα ρυθμιστικό πλαίσιο λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες και της ανάγκες ανά Δημοτική Κοινότητα ή ανά Συνοικία. Αυτό θα συμβεί έχοντας ως εργαλείο ένα Μητρώο Ακινήτων Βραχυχρόνιας Διαμονής και ως προτεραιότητα την ισόρροπή οικονομική ανάπτυξη όλης της πόλης.

– Έχετε κάποιο σχέδιο για την επέκταση της  ανακύκλωση των απορριμμάτων, καθώς και για τη χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας; 

Ξέρετε, η Αθήνα παράγει ετησίως 295.000 τόνους σκουπιδιών, εκ των οποίων ανακυκλώνουμε μονάχα τους 26.000. Πρόκειται για το 9% του συνόλου των απορριμμάτων, την ώρα που άλλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες ανακυκλώνουν ως και το 50%. Για εμάς, είναι προφανές ότι η Αθήνα πρέπει να στραφεί προς τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειες, αναφορικά με την αύξηση των ποσοστών της σε ανακύκλωση. Για αυτό και προβλέπουμε τη δημιουργία Πράσινων Σημείων Γειτονιάς σε κάθε Δημοτική Κοινότητα με κόστος  6,7 εκατομμύρια ευρώ, για τον άμεσο και ολοκληρωμένο διαχωρισμό των ανακυκλώσιμων υλικών. Επίσης, προωθούμε την παροχή κάδων οικιακής κομποστοποίησης σε κάθε ένα ενδιαφερόμενο νοικοκυριό. Δεν μένουμε, όμως, εκεί. Ενισχύουμε την ανακύκλωση μέσα από ανταποδοτικά τέλη και εφαρμόζουμε καθολικά τον κανονισμό που ορίζει ότι «όποιος ρυπαίνει πληρώνει». Επίσης, δίνουμε έμφαση στην ενημέρωση και εκπαίδευση των πολιτών, ειδικά των παιδιών, αναφορικά με τα οφέλη της ανακύκλωσης και τις υποχρεώσεις μας ως πολίτες. Η καθαριότητα εκτός από υγεία είναι και πολιτισμός.

Φωτογραφία: Γιάννης Βασταρδής

– Τα τελευταία χρόνια η Αθήνα γνωρίζει μεγάλη ανάπτυξη ως αυτόνομος τουριστικός προορισμός. Δεκάδες νέα ξενοδοχεία ανοίγουν σε κτίρια εγκαταλειμμένα…

Η εξέλιξη που περιγράφετε είναι άκρως ελπιδοφόρα για την πόλη μας. Ξέρετε, ο παραδοσιακός τουρισμός μεταβάλλεται και εμείς πρέπει να καταστίσουμε την Αθήνα ως προορισμό «City Break» για όλο τον χρόνο.  Στην Αθήνα, αυτή τη στιγμή που μιλάμε, υπάρχουν χιλιάδες εγκαταλειμμένα κτίρια. Ένας αληθινός πλούτος! Εμείς τι λέμε, λοιπόν; Να διεκδικήσουμε από το Υπουργείο Υποδομών την άμεση θεσμοθέτηση ενός πλαισίου, με μοναδικό σκοπό την αξιοποίηση και ανάδειξη των εγκαταλελειμμένων. Παράλληλα, δίνουμε κίνητρα στους ιδιοκτήτες να αξιοποιήσουν τα ακίνητά τους αυτά, μέσα από χρηματοδοτικά εργαλεία της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, όπως είναι τα σχεδόν άτοκα δάνεια και η αποπληρωμή σε βάθος χρόνου μέσα από τα δημοτικά τέλη.

 

– Νέοι σταθμοί θα ανοίξουν σε πυκνοκατοικημένες συνοικίες τα επόμενα χρόνια με την κατασκευή  της γραμμής 4 του μετρό…

Η γραμμή 4 του Μετρό είναι ένα έργο τεράστιας σημασίας για το σύνολο της πόλης. Στο πλαίσιο αυτό, οφείλουμε να εξετάσουμε τη διασύνδεση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς και να εξετάσουμε τη δημιουργία τοπικής Δημοτικής Συγκοινωνίας, η οποία θα εναρμονίζεται με όλα τα υπόλοιπα Μέσα. Στο Πρόγραμμά μας, επιμένουμε στη βιώσιμη κινητικότητα για όλους, και παρουσιάζουμε ένα ολοκληρωμένο δίκτυο διαδρομών πλήρους προσβασιμότητας. Στεκόμαστε δίπλα στα άτομα με αναπηρία, κατασκευάζοντας ράμπες και οδηγούς όδευσης τυφλών σε όλες τις στάσεις των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς  και σε όλους τους κεντρικούς δρόμους. Η μετακίνηση δεν είναι, απλώς, υποχρέωση της πολιτείας. Είναι δικαίωμα όλων μας. Και μόνο έτσι πρέπει να αντιμετωπίζεται από μια δημοτική αρχή.

– Ποιο είναι το στυλ του Αθηναίου πολίτη που οραματίζεστε;

Του Αθηναίου που ξυπνάει το πρωί και θέλει να ευχαριστηθεί αυτή την πόλη. Όλοι είμαστε διαφορετικοί. Με διαφορετικές ανάγκες και διαφορετικά θέλω. Η Αθήνα πρέπει να μας χωράει όλους, ακόμα και να μας συμφιλιώνει χωρίς να μας ρωτάει.