Συνέντευξη στο Αθηνόραμα.
– Η Αθήνα είναι μια πολιτιστική μητρόπολη με χιλιάδες εκδηλώσεις και επιλογές για τον Αθηναίο. Η θεατρική της σκηνή είναι από τις μεγαλύτερες στην Ευρώπη, η κινηματογραφική της αγορά είναι σημαντική, εκατοντάδες μουσικές παραγωγές φιλοξενούνται στους πολλούς διαθέσιμους χώρους σε όλη την Αθήνα, η εικαστική σκηνή είναι ανερχόμενη και τα τελευταία χρόνια υπάρχει και μεγάλη αναβάθμιση στο φεστιβαλικό προϊόν (μουσικό και γενικότερα). Τι κίνητρα μπορεί να δώσει ο Δήμος στην ιδιωτική πρωτοβουλία αλλά και τι μπορεί να οργανώσει ο ίδιος με στόχο την περαιτέρω αναβάθμιση του πολιτιστικού προϊόντος; Έμφαση στην ποσότητα ή στην ποιότητα;
Αυτή τη στιγμή η Αθήνα σφύζει από σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία. Αυτό που χρειάζεται η νέα αυτή καλλιτεχνική ορμή είναι δύο πράγματα, κατά τη γνώμη μου: εξωστρέφεια και ελευθερία. Το ζητούμενο είναι η ουσιαστική συνεργασία για να έχουν οι δημιουργοί αυτοί, τη δυνατότητα να βιώνουν την Πόλη ως δικιά τους, σύγχρονη και φιλική στο ταλέντο τους. Πως ξεκινάμε, λοιπόν; Με την λογική των δικτύων. Διασυνδέουμε όλους τους αρχαιολογικούς χώρους και δημιουργούμε ολοκληρωμένες πολιτιστικές διαδρομές που θα συνδέουν αρχαιολογικούς χώρους, μουσεία, πινακοθήκες, βιβλιοθήκες και σκηνές με θεατρικά ή μουσικά δρώμενα. Πάμε όμως και πιο πέρα. Για εμάς, η Τεχνόπολη είναι ανάγκη να μετατραπεί σε έναν κεντρικό κόμβο σύγχρονου πολιτισμού, ο οποίος θα φέρνει στο προσκήνιο νέους δημιουργούς. Το ίδιο θέλουμε να πετύχουμε και σε άλλους σημαντικούς χώρους, όπως το Θέατρο «Ολύμπια» και το Κέντρο Τεχνών στο Πάρκο Ελευθερίας. Και βέβαια στόχος μας είναι να συνδέσουμε τον πολιτιστικό κορμό της πόλης με ελεύθερους χώρους πράσινου και πάρκα που θα φιλοξενούν πολιτιστικές δράσεις στις γειτονιές. Η Αθήνα έχει πάρα πολλούς χώρους, οι οποίοι θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν αποκλειστικά στο πλαίσιο του πολιτισμού. Για αυτό, χρησιμοποιούμε άδεια κτίρια, κενά οικόπεδα, υπόγεια, στοές και αίθρια ως σκηνικά για πολιτιστικές δράσεις. Η Αθήνα δεν θα γίνει το Νέο Βερολίνο. Τη Νέα Αθήνα θέλουμε. Τη νέα Αθήνα που μπορεί να είναι μια ατελείωτη σκηνή. Και που βαθιά πιστεύω ότι έχει έρθει η ώρα της. Παλιότερα ήταν η Νέα Υόρκη και το Παρίσι, μετά το Βερολίνο και στη συνέχεια η Κωνσταντινούπολη. Τώρα πιστεύω ότι έχει έρθει η ώρα της Αθήνας ως νέα μήτρα παγκόσμιας σύγχρονης πολιτιστικής παραγωγής. Και δεν υπάρχει πιο δυνατό πράγμα από μια πόλη που έχει έρθει η ώρα της.
– Το ιστορικό κέντρο είναι η βιτρίνα της πόλης αλλά και βασικό σημείο εξόδου για τους Αθηναίους. Τα τελευταία χρόνια λόγω της αύξησης της δημοφιλίας του αλλά και του τουρισμού και της δημιουργίας αντίστοιχης αγοράς, οι επιχειρήσεις στην περιοχή κλείνουν σχεδόν μονομερώς προς τα μαγαζιά διασκέδασης και φαγητού. Κρίνετε ότι πιθανόν η κατάσταση αυτή δημιουργεί πρόβλημα ως προς το χαρακτήρα του ιστορικού κέντρου και, αν ναι, υπάρχει κάποια πρόβλεψη στο πρόγραμμά σας;
Κοιτάξτε, σε όλες τις μεγάλες ιστορικές πρωτεύουσες αυτό συμβαίνει. Και ως κάποιου σημείου είναι και λογικό. Και να αναγνωρίσουμε εδώ το γεγονός ότι οι επιχειρηματίες του τουρισμού και της εστίασης σε αυτή την Πόλη, έχουν κάνει πολύ σημαντικές επενδύσεις και το συνολικό προϊόν που προσφέρεται είναι υψηλού επιπέδου και σε πολλές διαφορετικές εκδοχές. Η Αθήνα έχει ζήσει μια «γαστριμαργική Άνοιξη» τα τελευταία χρόνια. Και να συμφωνήσουμε ότι για άλλη μια φορά, όλο αυτό επαφίεται στον πατριωτισμό των Ελλήνων, διότι ούτε το Κράτος, ούτε ο Δήμος τους βοήθησε πουθενά. Αντιθέτως. Και τι ζητούν οι άνθρωποι αυτοί από μας; Τα αυτονόητα : να μην βγαίνει ο τουρίστας έξω από το ωραίο του ξενοδοχείο και να βρωμάει ο τόπος, να περπατάει σε πλυμένα πεζοδρόμια και όταν τρώει στο ωραίο του εστιατόριο ή πίνει τον καφέ του, να μην το κάνει δίπλα σε σκουπίδια. Να μπορούν να συνεννοηθούν για ένα κάδο ανακύκλωσης και να μην τους κλείνουν τους δρόμους κάθε τρεις και πέντε. Έχουμε καταντήσει σε αυτή τη χώρα να χρειαζόμαστε ρουσφέτια για τα αυτονόητα. Και αυτό έχει γίνει συνειδητά. Ε, πρέπει να τελειώνει κάποτε! Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι όλη η ανάπτυξη μιας πόλης μπορεί να προέρχεται μόνο από αυτούς τους δύο τομείς. Θέλοντας λοιπόν η Αθήνα να φιλοξενεί όλα τα είδη επιχειρηματικότητας, ιδιαίτερα τα παραδοσιακά εκείνα επαγγέλματα που δίνουν χρώμα στην πόλη, έχουμε σχεδιάσει έναν αναπτυξιακό χάρτη που σέβεται την κάθε γειτονιά και προβλέπει, αρχικά, τη δημιουργία Ανοικτών Κέντρων Εμπορίου, τα οποία θα λειτουργούν σε συνεργασία με επιχειρηματικούς και κοινωνικούς φορείς. Στην ίδια λογική, έχουμε σχεδιάσει συγκεκριμένα προγράμματα για την ενίσχυση της πολύμορφης εμπορικής δραστηριότητας του Ιστορικού Τριγώνου, το οποίο στόχο έχουμε να κλείσει στα αυτοκίνητα μέσω πεζοδρομήσεων και δρόμων ήπιας κυκλοφορίας.
– Η αναβάθμιση της Πατησίων και της ευρύτερης περιοχής της Κυψέλης με άξονα τον πολιτισμό, αλλά και της Σταδίου με τα πολλά άδεια κτίρια, παροπλισμένους χώρους πολιτισμού, αλλά και επενδυτικό ενδιαφέρον για ξενοδοχεία, είναι θέματα που απασχολούν. Είναι ζητούμενο για τον Δήμο να βοηθήσει προς αυτή την κατεύθυνση και με ποιο τρόπο; Ποια άλλα σχέδια αστικής παρέμβασης θεωρείτε ότι πρέπει να προχωρήσουν σε προτεραιότητα και πως;
Οι περιοχές, στις οποίες αναφερθήκατε, συνδέονται άμεσα με την πρότασή μας για τη δημιουργία του «Μεγάλου Περιπάτου της Αθήνας». Πρόκειται για ένα έργο πλήρως μελετημένο και κοστολογημένο, το οποίο θα δώσει πνοή σε πολλά σημεία της πόλης. Με αφετηρία την ενοποίηση συγκεκριμένων αρχαιολογικών χώρων και με τις απαραίτητες πεζοδρομήσεις, προχωράμε στη δημιουργία μιας διαδρομής που ξεκινάει από τη Διονυσίου Αρεοπαγίτου και ακολουθούν οι Βασιλίσσης Αμαλίας, Ηρώδου Αττικού, Βασιλίσσης Σοφίας, Πανεπιστημίου, Αθηνάς, Ερμού μέχρι την Πλατεία Αγίων Ασωμάτων, με πρόβλεψη να φτάνει στην Πατησίων, από την Ομόνοια έως την Πλατεία Αιγύπτου. Στο πλαίσιο αυτό, εντάσσεται και η δέσμευσή μας για προκήρυξη ανοικτού αρχιτεκτονικού διαγωνισμού για την πλατεία Ομονοίας, ώστε να καταστεί λειτουργική και να αναδειχθούν, επιτέλους, τα ιστορικά της χαρακτηριστικά. Και να γίνει εστία ζωής αντί να κόβει ουσιαστικά την Πόλη στη μέση, σε καλές και κακές περιοχές όπως συμβαίνει σήμερα. Όμως, όπως σημειώσατε και εσείς, η Αθήνα αναβαθμίζεται και στην κατεύθυνση του πολιτισμού. Για αυτό, προβλέπουμε μια «επίθεση πολιτισμού» στην ευρύτερη περιοχή των Εξαρχείων, η οποία θα προσφέρει την απαραίτητη ανανέωση τόσο στην Πατησίων, όσο και στην ιστορική Κυψέλη. Μέσα από την ενοποίηση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου με το Ξενοδοχείο «Ακροπόλ» και το Πολυτεχνείο πιστεύουμε ότι μπορούμε να δημιουργήσουμε ένα νέο τρίγωνο ομορφιάς και ανάπτυξης. Η Αθήνα είναι μια πόλη για να τη ζεις. Και για να τη ζεις πρέπει να μπορείς να την περπατάς. Με ό,τι αυτό συνεπάγεται.
– Η καινοτομία και η υποστήριξη της νεοφυούς επιχειρηματικότητας αποτελεί ζητούμενο για μια σύγχρονη μητρόπολη. Σχεδιάζετε να υποστηρίξετε με συγκεκριμένα κίνητρα προς αυτή την κατεύθυνση;
Η λέξη start up έχει γίνει πολύ της μόδας τελευταία και στην πολιτική. Ολοι γι αυτό μιλούν και τίποτα στην ουσία δεν κάνουν. Ο Δήμος δεν είναι μάγος ούτε μπορεί να τα λύσει όλα. Αυτό που μπορεί να κάνει η δημοτική Αρχή είναι να δημιουργήσει ένα ολοκληρωμένο οικοσύστημα, με ψηφιακές υπηρεσίες και δομές, στο οποίο θα εντάσσονται όλες οι Startup επιχειρήσεις, ώστε να μπορούν να απελευθερώνουν τη δυναμική τους. Παράλληλα, πρέπει να ενισχυθούν και να αξιοποιηθούν όλα τα χρηματοδοτικά και θεσμικά εργαλεία, όπως το Συμβούλιο Επιχειρηματικότητας και ο Κόμβος Καινοτομίας και Επιχειρηματικότητας στην Τεχνόπολη. Επειδή πιστεύουμε βαθιά στις συνεργασίες, προβλέπουμε την υποστήριξη κάθε σύμπραξης μεταξύ νεοφυών και καθιερωμένων επιχειρήσεων, μέσα από την παροχή υπηρεσιών συμβουλευτικής και νέας εγκατάστασης. Και κάτι τελευταίο. Γνωρίζοντας πολύ καλά το κτιριακό απόθεμα του Δήμου, προβλέπουμε την παραχώρηση κτιρίων σε νεοφυείς επιχειρήσεις. Έχουμε αρκετά παραδείγματα Startup επιχειρήσεων, οι οποίες γεννήθηκαν στην Ελλάδα και ταξίδεψαν στο εξωτερικό ή εξαγοράστηκαν από ξένες εταιρείες κολοσσούς πολύ γρήγορα. Είναι αυτονόητο, λοιπόν, ότι η τοπική οικονομία της Αθήνας πρέπει να γεμίσει από καινοτομία, συνεργασίες, συμπράξεις και δικτυώσεις με ακαδημαϊκά και ερευνητικά Ιδρύματα. Και σε αυτό, ο Δήμος πρέπει να πρωτοστατήσει.
– Με ποιες κινήσεις μπορεί η Αθήνα να γίνει μια πιο «έξυπνη» πόλη; Υπάρχουν παραδείγματα από ξένες μητροπόλεις που κρίνετε ότι θα ταίριαζαν στην Αθήνα και θα θέλατε να υλοποιήσετε;
Αυτή τη στιγμή που μιλάμε, η Βαρκελώνη, το Βερολίνο και το Λονδίνο χρησιμοποιούν τις περισσότερες «έξυπνες» εφαρμογές. Το στοίχημα, όμως, είναι πώς θα εφαρμόσουμε με τον καλύτερο τρόπο τα παραδείγματα αυτά στην πόλη μας, ώστε να διευκολύνουμε τους δημότες καθημερινά. Όταν μιλάμε για νέες τεχνολογίες και για «έξυπνη πόλη», τείνουμε να ξεχνάμε ότι στην πραγματικότητα όλες αυτές οι τεχνολογίες δεν είναι ούτε τόσο νέες ούτε τόσο ακριβές και ιδιαίτερες όσο νομίζουμε. Θεωρούνται δεδομένες στις μεγάλες πρωτεύουσες του εξωτερικού. Εμείς απλώς εδώ αρνούμαστε να ξεφύγουμε από παλιές λογικές. Σε δύο άξονες κατά τη γνώμη μας αναπτύσσεται μια «έξυπνη πόλη». Ο πρώτος αφορά στην ταχύτερη και αποτελεσματικότερη εξυπηρέτηση του πολίτη. Και εκεί εντάσσεται, μεταξύ άλλων, ο σχεδιασμός μας για την έκδοση – μέσα στους πρώτους έξι μήνες- των δέκα δημοφιλέστερων πιστοποιητικών ηλεκτρονικά, χωρίς φυσική επαφή, η δημιουργία ψηφιακών ολοκληρωμένων διαδρομών για ΑΜΕΑ, το wi fi στους δημόσιους χώρους. Ο δεύτερος άξονας αφορά στην ίδια τη λειτουργία του Δήμου προκειμένου ναεκσυγχρονισθεί. , Ενισχύουμε τη διαφάνεια και τη λογοδοσία, με τη δημιουργία ηλεκτρονικής πλατφόρμας καταγραφής και παρακολούθησης των στόχων και της αποτελεσματικότητας του Δήμου. Χρησιμοποιώντας τις νέες ψηφιακές υποδομές, οι πολίτες θα ενημερώνονται σε πραγματικό χρόνο για την κυκλοφορία της πόλης και θα καθοδηγούνται κατάλληλα σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης. Στην ίδια λογική, δημιουργούμε στην πόλη ηλεκτρονικά περιβαλλοντικά παρατηρητήρια, ενώ ενισχύουμε την ανακύκλωση με προγράμματα επιβράβευσης, βάσει των «πράσινων επιδόσεων» που θα καταγράφονται στο κινητό του δημότη. Για να τα πετύχουμε όλα αυτά, τοποθετούμε αισθητήρες καταγραφής των δραστηριοτήτων και των λειτουργιών όλης της Αθήνας.
Να φτάσουμε την εποχή μας καταρχάς και τα υπόλοιπα θα έρθουν.
– Ποιά είναι η δική σας Αθήνα; Τι αγαπάτε να κάνετε στην πόλη ως προς τον πολιτισμό και τη διασκέδαση; (είδη τέχνης/ εξόδου, γειτονιές κλπ.)
Αγαπώ να την περπατώ. Αγαπώ τα μπαράκια τηςστην Πλατεία Αγίας Ειρήνης και το Παγκράτι. Αγαπώ τα φαγητά της, από τα παϊδάκια της, μέχρι τις πίτσες και τα αιθιοπικά της. Είμαι άνθρωπος της παρέας. Όχι της μοναχικής διαδρομής και των πολλών εσωτερικών αναζητήσεων. Αγαπώ να καταλαβαίνω ότι έρχεται η Άνοιξη επειδή μύρισαν οι νεραντζιές.
Αγαπώ το μαζί στο οποίο σε σπρώχνει αυτή η πόλη.
– Πώς θα θέλατε να δείτε την Αθήνα σε 4 χρόνια; Τι διαφορετικό θα θέλατε να βιώνει ο πολίτης της;
Θα ήθελα να νιώθει την αλλαγή στην πράξη, στην καθημερινότητά του. Σε κάθε του βήμα σε κάθε του ματιά. Θα ήθελα ο Αθηναίος να πει «κοίτα που γίνεται…».
Θα ήμουν πολύ περήφανος αν το κατάφερνα.
– Πώς θα συνοψίζατε την ουσία του οράματος σας για την Αθήνα;
Η Αθήνα πόλη – ιδέα. Με όλες τις διαφορετικές έννοιες που αυτό συμπεριλαμβάνει.